Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
82 procent! Det er mange – og vi bør lytte til dem! – Folkeskoleforældre

Børn Folkeskoleforældre82 procent af eleverne i folkeskolen synes, at skoledagene er alt for lange. Det viser en endnu ikke offentliggjort rapport fra SFI fra foråret 2016. Det er næsten en fordobling i forhold til 2014. En fordobling, som vi voksne er nødt til at tage alvorligt og handle på!

Det mener foreningen Folkeskoleforældre, der har over 1.700 medlemmer og som længe har arbejdet for en afkortning af skoledagen for danske børn, som har flere undervisningstimer end børn i andre lande på OECD’s liste over undervisningstid.
Mig bekendt er der stadig ikke forskning, der dokumenterer, at de lange skoledage virker. Og når 82% af eleverne mener, at skoledagen er ’alt for lang’ eller ’for lang’, bliver vi som voksne nødt til at reagere og ændre situationen. Politikerne skal enten skære i skoledagenes længde eller give skolerne mulighed for selv at finde et timeantal, der giver mening,” mener Folkeskoleforældres formand Cecilia Lucia Fava.

I Folkeskoleforældre er der dagligt henvendelser fra forældre til børn, der har det meget svært med de lange skoledage og som fx har stressymptomer, dropper fritidsinteresser, elitesport eller samvær med vennerne og tiden i den SFO, som de før elskede at komme i – en tendens, som BUPL i øvrigt kan nikke genkendende til særligt ifht. udsatte børn.
I jagten på at ’blive så dygtig, man kan’, har vi tilsyneladende glemt, at man også lærer en masse i sin fritid. Det er en skam,” mener Cecilia Lucia Fava.

Omlægning af timer er en brugbar løsning
Folkeskoleforældre har tidligere appelleret til, at kommuner og skolebestyrelserne benytter §16b og omlægger understøttende timer til to-voksentimer. En løsning, som Undervisningsministeren også peger på, men som i praksis kan være svær at gennemføre. Det bør dog ikke afholde skolerne fra at gøre det, mener Cecilia Lucia Fava.
Ved at omlægge understøttende undervisning til to-voksentimer slår man to fluer med ét smæk: skoleugen kan afkortes med op til 5-6 lektioner samtidig med at der kan komme mere kvalitet ind i skoledagen, fordi flere lærere og pædagoger på samme tid i undervisningen bedre kan hjælpe eleverne eller man kan holdopdele undervisningen,” forklarer Cecilia Lucia Fava.

Vi skal tage børnenes oplevelse seriøst!
Både Danske Skoleelever, skolebestyrelsesforeningen Skole og Forældre, Skolelederforeningen mener dog, at elevernes stigende oplevelse af en længere skoledag blot hænger sammen med, at skoledagen endnu ikke er varieret nok – sådan som det var intentionen med skolereformen.

Ifølge Cecilia Lucia Fava er det dog langt fra et argument, der kan bruges til at negligere elevernes oplevelse af, at skoledagene faktisk ER for lange.
Vi skal ikke slå elevernes oplevelse af en for lang skoledag hen med, at dagen blot skal indeholde mere bevægelse eller variation. For det første er der ingen forskning, der dokumenterer, at de lange skoledage virker. For det andet følger økonomien jo ikke med til fx ekskursioner og forberedelsestid til de mange flere lektioner, så hvor skal det ”spændende og anderledes” komme fra?” spørger Cecilia Lucia Fava.

For ydereligere info kontakt Folkeskoleforældres formand, Cecilia Lucia Fava: mail: cecilia.lucia.fava@folkeskoleforaeldre.dk — tlf: 26290056

 

Kilder:

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE3416141/8-ud-af-10-elever-synes-at-deres-skoledage-er-alt-for-lange/

http://www.ugebreveta4.dk/udsatte-boern-forsvinder-fra-fritidsinstitutioner-eft_20617.aspx

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE3416182/elev-det-er-bare-en-laaaaaaaaang-dag/

http://politiken.dk/indland/danmark620px/ECE3416305/pyyyyh-se-skoleskemaet-for-4a/

http://www.folkeskolen.dk/568845/danske-elever-har-verdensrekord-i-skoletimer

http://folkeskoleforaeldre.dk/hvor-meget-kan-skoledagen-afkortes/

 

 

82 procent! Det er mange – og vi bør lytte til dem!