Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Danske børn går mest i skole – Folkeskoleforældre

Danske børn går mest i skole

De danske skolebørn er pt. de børn i Europa, der har flest timer på skolebænken. Det ene absurde skoleskema efter det andet ser nu dagens lys – endda uden at de lange skoledages faglige effekt kan dokumenteres. Og uden at vi forældre ønsker dem. Og uden at politikerne tager skolereformens problemer alvorligt.

Skoletiden i Danmark er nu blandt de allerhøjeste i Europa
Skoletiden i Danmark er nu blandt de allerhøjeste i Europa i store dele af resten af verden.

”Det er så småt ved at gå op for diverse politikere, at skoledagene er blevet lange. Meget lange. Faktisk så lange, at vi har den suverænt længste skoletid i Europa og en stor del af verden. Men det er som om, de har været helt blinde for det faktum, da de vedtog reformen,” siger Christian Wadskov, bestyrelsesmedlem i forældreforeningen Folkeskoleforældre.

Foreningen opstod for et år siden og er bl.a. ikke begejstret for skolereformen og at skoledagene for folkeskolebørn er blevet så lange. Allerede sidste år præsenterede foreningen politikere og presse for det faktum, at tallet for skolegang i Danmark 1.-9. klasse er 11.760 timer (Se model). Tæller vi 0.klasse med, skal der lægges 1200 timer til, altså i alt 12.960 timer. Det er omkring 3700 timer MERE end nærmeste land i Europa, Holland, og svarer til omkring 2,5 skoleårs forskel. Og faktisk synes 55% af de adspurgte forældre i en ny Megafonundersøgelse, at deres børn går for meget, eller alt for meget i skole.

30% af timerne er ”ikke faglige”.
”Danske skolebørn er dermed nogle af de børn i verden, der går mest i skole, men selv om timetallet er højt, er 30% af en skoleuge fyldt op med diverse ikke-faglige timer,” forklarer Christian Wadskov.

Som eksempel består et skoleår for 9.klasse af 930 faglige timer og 470 timer til understøttende undervisning og pauser. De 80 af disse er afsat til Faglig fordybelse/lektiecafe. Det mener foreningen Folkeskoleforældre er et stort paradoks. Foreningen peger, lige som flere forskere, på at de mange ekstra skoletimers effekt er udokumenterede, fordi det reelt er indholdet og kvaliteten af timerne, der er afgørende, ikke skoledagens længde. Oven i købet tager den længere skoledag et stort indhug i børnenes fritid, mulighed for at gå i SFO, klub, til fritidsaktiviteter og fritidsjobs. Områder, hvor børn også lærer.

Politikerne skal reagere på grelle skoleskemaer
Netop i disse dage ruller det ene grelle skemaeksempel efter det andet ind hos foreningen Folkeskoleforældre.
”Vi ser fx eksempler på børn i 1.Klasse, der flere dage om ugen skal møde fra kl. 7.25 til kl.14.20. Eller børn i 4.klasse, der flere dage om ugen har fri kl. 16.15. Det er helt urimeligt lange dage for så små børn, og det vidner om mangel på respekt for børns frie tid og liv uden for skolen. Politikerne er simpelthen nødt til at gøre noget lige nu og her. Man kunne med fordel revurdere de mange timer (30 pct af skoledagen), der ikke består af faglige timer,” siger Folkeskoleforældres formand, Cecilia Lucia Fava.

Foreningen opfordrer politikerne til at reagere nu – inden vores børn mister lysten til at gå i skole, og endnu flere forældre mister tålmodigheden med det udokumenterede eksperiment, folkeskolen er kastet ud i.

For yderligere oplysninger kontakt: Cecilia Lucia Fava, Formand i Folkeskoleforældre: cecilia.lucia.fava@folkeskoleforaeldre.dk – tlf: 26290056) Christian Wadskov, bestyrelsesmedl. i Folkeskoleforældre: christian.wadskov@folkeskoleforaeldre.dk – tlf: 24841808

Vedhæftet pressemeddelelsen, som er udsendt til en lang række medier, er 55 konkrete eksempler på ret absurde skemaer. Vi linker til dem snarest. Skemaerne sendes sammen med et brev i øvrigt også snarest til de skoleordførende politikere og undervisningsministeren.

 

Danske børn går mest i skole