Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Den lange skoledag forringer elevernes resultater – Folkeskoleforældre

Tid
SFI’s nyeste rapport påviser en sammenhæng imellem hvor sent på dagen nationale test tages og vigtigheden af pauser for at kunne få et løft af resultaterne.
Rapporten er lavet på baggrund af resultater i nationale test fra før folkeskolereformen trådte i kraft og der er siden blevet betydeligt længere dage.
Man skal også huske, at pauser før reformen var frikvarter, frie aktiviteter uden voksenindblanding.

Det tyder altså på, at trivsel er en væsentlig faktor for resultaterne, at pauser og dagens længde har en betydning.
Det er rimeligt at antage, at dette også gør sig gældende for al anden undervisning i skolen.

Skolereformen har forsøgt at kompensere for sine lange skoledage ved at drive voksenstyret fritid ind i skolens aktiviteter, men det eneste der egentlig er dokumenteret i denne undersøgelser er, at egen fri tid i frikvarterer uden voksenindblanding har haft en positiv effekt.
Derfor er det forkert at antage, at voksenstyrede aktiviteter som 45 min bevægelse om dagen (i gennemsnit over et skoleår, ikke nødvendigvis hver dag), diverse understøttende undervisning, åben skole etc. vil hjælpe.

Med udgangspunkt i denne undersøgelse vil det eneste forsvarlige at gøre være at afkorte skoledagen og dermed gøre dagen mere effektiv, så ressourcer ikke spildes.

 

Kilder:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/pauser-forbedrer-skoleelevers-praestationer
http://politiken.dk/indland/ECE3070877/skoleboern-er-bedst-i-test-klokken-otte-om-morgenen/

Den lange skoledag forringer elevernes resultater