Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
En spændende og anderledes skoledag for Lotte – Folkeskoleforældre

Af Charlotte Birk Bruun, Folkeskoleforældre CBB

Lotte går i 1. klasse, hun er rigtig glad for at gå i skole. Hver dag kører hun af sikre cykelstier hen til sin nybyggede skole. Skolen har det nyeste nye, store lyse klasselokaler med egen udgang og toiletter, og med fleksible vægge, så der kan åbnes op til naboklasserne og de store fællesarealer.

Legepladsen er ligeledes stor og ny, med mange forskellige aktivitetsmuligheder. Skolens fællesarealer emmer ofte af aktivitet, der er forskellige værksteder, der følger årets gang, eller hvor man går i dybden med forskellige emner. Til jul er der fx et værksted, hvor man bygger en julebuk ud af halm fra den lokale bondegård. I foråret er der besøg af dyreunger, små søde kyllinger, som alle i indskolingen kan få lov til at beundre.

Undervisningen er en blanding af klassisk ‘røv til bænk’ og værkstedsundervisning, hvor klasselokalet deles op med flytbare vægge, og hvor opslagstavlerne fyldes med elevproduktioner. Tit er der to lærere tilstede i klassen, det er altid de samme tre, dansklæreren, matematiklæreren eller en af pædagogerne fra børnehaveklassen. De mange forskellige faglokaler bruges flittigt.

Et par gange om ugen er der undervisning i motoriklokalet. Motorikundervisningen foregår altid sammen med børnene fra specialklassen. Lotte kan rigtig godt lide dem, selvom hun første gang synes det var lidt mærkeligt, at en af dem manglede benene og noget af armene. Klassen er ofte i indskolingens eget køkken, med små borde, der passer perfekt til dem i højden. De bruger også tit det kreative rum, hvor især linoleumstryk er populært.

Lottes skoledag er ikke så lang, hun har som regel fri efter frokost. Så går hun over på fritteren, som ligger lige ved siden af skolen. Hun går derover sammen med sine klassekammerater, men de går ikke alle på samme stue. Lotte er rigtig glad for sin blå stue, hvor de tit laver pettirør eller stearinlys. Nogle gange smutter hun ned på grøn stue, hvor der tit er nogen der strikker, det kan hun godt lide.

Legepladsen på fritteren er en byggelegeplads, som de store børn har været med til at bygge. Der er mange sjove huse og skjulesteder, og Lotte har sammen med sine venner et hus, som de elsker at lege i, når vejret er til det.

Der er mange forskellige aktiviteter på fritteren, hver uge kan man komme i svømmehallen, tit er der skovture, hvor man plukker brændenælder og laver suppe. I sommerferien er der koloni, hvor Lottes og de andre børns forældre kan få lidt aflastning, og hvor børnene kan hygge sig med hinanden i flere dage i træk.

Om eftermiddagen kører Lotte selv hjem fra fritteren, hun vælger selv hvornår hun kører derfra. Nogle dage vil hun gerne tidlig hjem og slappe lidt af, andre dage er hun igang med en aktivitet som er så spændende, at hun næsten ikke er til at få hjem. Turen hjem går forbi bondegårdens mark. Nogle gange smider Lotte og bedsteveninderne cyklen i siden af stien, og smutter ind og laver huler i kornet.

Det lyder næsten for godt til at være sandt – men dette var realiteten i 1981, da jeg gik i folkeskole.

Er den nye folkeskole et fremskridt eller et tilbageskridt? Jeg er ikke i tvivl…

En spændende og anderledes skoledag for Lotte