Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Forældre er ikke begejstrede for skolereformen – Folkeskoleforældre

En ny meningsmåling fra Epinion viser, at hele 66% af forældrene enten oplever forringelser eller en uændret påvirkning af deres børns skolegang efter skolereformen. I Folkeskoleforældre mener vi, at de tal bør få både politikere og kommuner til at erkende, at skolereformen i den nuværende form ikke er en universalløsning.

Med omkring et halvt år på bagen har den nye folkeskolereform mistet opbakningen blandt forældrene. Det viser en meningsmåling, som Epinion har foretaget for DR Nyheder. Her angiver 29% af forældrene, at folkeskolereformen har påvirket deres børns skolegang i negativ retning eller meget negativ retning. 37% angiver, hverken eller. I alt er der derfor hele 66%, som ikke oplever forbedringer for børnene. Det er en stigning på 11 procentpoint i forhold til en tilsvarende undersøgelse fra september 2014.

Det tal er så alarmerende, at det akut bør få politikerne til at erkende, at denne reform ikke er en universalløsning, som giver en bedre skole for alle. Og det var vel politikernes intention med reformen? Politikerne vil sikkert sige, at reformen kræver mere tid for at virke, men det kan hverken børn eller forældre bruge til noget, for børnene går altså i skole nu og her. Og de har betalt for de længere skoledage med noget af deres frie tid og muligheder for fritidsinteresser, fritidsjobs og leg, hvor de ellers kunne lære en helt masse. I stedet sidder de nu bare på skolebænken og møder stressede og uforberedte lærere, læssevis af vikarer og hulahoptid,” siger Thomas Høi, der er bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre.

Han efterlyser fokus på kvalitet i stedet for kvantitet. Det kan man blandt andet opnå ved at give dispensation for skolereformens ugentlige timetal og i stedet sikre det faglige minimumstimetal.

Vores børn er prøveklude og forsøgskaniner
Reaktionen på undersøgelsen fra skoleledernes formand Claus Hjortdal er, at det er ærgerligt, men at det mest handler om problemer vedr. vikardækning. Skolebestyrelsernes forening Skole og Forældre er også bekymrede, men mener mest, at det handler om manglende kommunikation fra skolerne.

I Folkeskoleforældre mener vi, at det handler om meget mere end de to nævnte ting:
Problemerne med reformen handler bl.a. også om, at vores børn møder stressede lærere, der ikke er ordentlig forberedte til timerne; det betyder ringere fagligt udbytte og trivsel for børnene. Det handler om, at lektiecaféerne mange steder er ren opbevaring uden kvalificerede voksne til at hjælpe. Det handler om understøttende undervisning uden mål og retning. Det handler om, at vores børn er prøveklude og forsøgskaniner i et udokumenteret forsøg, som selv undervisningsministeren ikke kan dokumentere vil virke,” pointerer Thomas Høi.

Han mener, det er en helt forkert strategi, når politikere og skoleleder fejer problemerne ind under gulvtæppet og ikke vil anerkende, at der er problemer.
Vi har som forældre brug for, at skolelederne melder ud, når noget ikke fungerer i stedet for at bagatellisere. Vi mister grundlæggende tilliden til dem, når vi kan se, at virkeligheden for vores børn er anderledes end det, de fortæller,” siger Thomas Høi.

I Folkeskoleforældre har vi før jul lavet en meningsmåling blandt vores egne 1000 medlemmer om oplevelsen af skolereformen. Dens resultater er endnu mere foruroligende, end Epinions undersøgelse.

For yderligere oplysninger kontakt Thomas Høi, bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre: tlf: 61996921 eller thomas.hoi@folkeskoleforaeldre.dk

Henvisning til Epinionmålingen: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/01/29/195526.htm

Forældre er ikke begejstrede for skolereformen