Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Forskningschef: Læringsmålstyring skaber problemer – Folkeskoleforældre
andreas-rasch-christensen
Andreas Rasch-Christensen, forskningschef i VIA samt formand for flere udvalg under Undervisningsministeriet. (Pressefoto).

“Læringsmålstyring skaber problemer i minimum tre henseender.,” sådan lyder det nu fra Andreas Rasch-Christensen, forskningschef i VIA samt formand for flere udvalg under Undervisningsministeriet vedrørende folkeskolens udvikling – blandt andet udvalg om læringsmål.

Andreas Rasch-Christensen påpeger tre grundlæggende problemer ved læringsmålstyring:

Læringsmålstyring kan kappe forbindelsen til didaktik

”Læringsmålsstyring som begreb skaber problemer i minimum tre henseender.
Det kan skære didaktik over eller i småstykker. Didaktik indeholder bl.a., at lærere forholder sig didaktisk til mål for deres undervisning, der også indeholder overvejelser og forventninger til eleverne, hvilket igen kan skabe grundlag for dialog. Læringsmålsstyring som begreb kan kappe forbindelse til den mere holitiske tilgang til didaktik. Til undervisning (der er mere og andet end interventioner),” skriver Andreas Rasch-Christensen.

Et entydigt fokus på læringsmålstyring

Han mener desuden, at der med læringsmålstyring for det andet – og måske mere grundlæggende – kan:
”rejses en bekymring i forhold til et entydigt fokus på læringsmålsstyring set i forhold til reformens operative resultatmål. De indeholder en meget beskeden del af elevers læreporcesser og tager slet ikke højde for Fælles Mål eller skolens formålsparagraf,” mener Andreas Rasch-Christensen.

Evalueringspraksis der baseres på snæver definition af data

For det tredje – og i tæt sammenhæng med det forudgående – så:
”skabes der et fokus på en evalueringspraksis, der baserer sig på en snæver definition af data som kvantificerbare størrelser og en evalueringspraksis, der skal kun teste elevers læringsudbytte. Evalueringspraksis i form af samtaler med elever om, hvordan de ser sig selv i forhold til deres egen familiehistorie, vil nogle gange kunne pege på noget. Andre gange ikke. Dvs at den kan være arbitrær,” forklarer Andreas Rasch-Christensen.

I Folkeskoleforældre deler vi ovenstående bekymringer, som vi også har påpeget tidligere. Det er netop en af grundene til, at vi ikke er fortalere for læringsmålstyret undervisning som den eneste metode…

Forskningschef: Læringsmålstyring skaber problemer