Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
“Hvis jeg ikke fik efterårsferie nu, ville jeg dø” – Folkeskoleforældre

Det handler om børn - ikke om læringsmaksimeringI Folkeskoleforældre får vi netop nu masser af henvendelser fra frustrerede forældre, der oplever, at deres børn i dette skoleår er begyndt at mistrives. Oplevelserne bekræfter den tendens, som tidligere på ugen blev påpeget af  bl.a. Børnelægernes formand Morten Gervil og børnelæge Karen Tilma.

Tendensen kan faktisk allerede ses i DCUM undersøgelsen baseret på tal fra skoleåret 2014/2015, hvor 57% af eleverne i 0.-3.klasse fx tit eller nogle gange havde ondt i hovedet og 65% ondt i maven.

Det til trods vendte medier og politikere i denne uge undersøgelsens tal (der jo er fra FØR lektiecaféen blev obligatorisk)  til, at trivslen blandt elever er lige så god som før reformen. Man må undres. Men bare rolig; vi vender tilbage med en nærmere analyse af tallene…

Men uanset hvordan tallene bruges, er der altså en større gruppe børn, der lige nu og her har stresssymptomer og er i mistrivsel — måske pga. skolereformens længere skoledag? Pga. flere timer i et dårligt indeklima? Stressede lærere? Øget fokus på test? Knappe ressourcer? Eller noget helt sjette?
Og dét er forældre, skoler og politikerne nødt til at tage alvorligt! Nu!

Nedenfor kan du læse om nogle af de børn, som det hele handler om — synes du ikke, det lyder alvorligt nok???


Nogle af forældrene her ønsker at stå frem, andre ønsker at være anonyme — blandt andet fordi de ikke er interesserede i at blive kontaktet af medierne. Folkeskoleforældre kender dog deres identitet.

SI skriver:
Jeg har et af de børn, som hele tiden har været et fuldt velfungerende skolebarn. Sidste år begyndte hun at opleve et lille øget pres især med lektier – og meget at forholde sig til på en dag. Men nu oplever jeg, som mange andre forældre til skolebørn, at det nye skole år er ekstra hårdt for min datter. Jeg ser allerede udmattelse og andre ikke så gode tegn hos min datter. Jeg er bekymret for, om de her rammer, der skulle løfte mit barn, ikke i stedet nedbryder og gør skoletræt? Og vi har endda skåret ALT andet fra.

Mit barn er født 2 måneder for tidligt – og det KAN være derfor, at hun er lidt ekstra sensitiv. I forhold til skole er det dog gået fint for hende og hun har været velfungerende. Men de ændrede og mere pressede rammer vælter læsset for hende nu her i 4. klasse – på trods af, at hun er meget glad for alle lærere og har masser af venner og fungerer perfekt socialt.
Hun er fx blevet hentet hjem med tårer i øjnene, fordi hun bare ikke orker mere.

Hun har ellers altid sagt at hun har været SÅ glad for skolen. Nu kommer der, på trods vi har skåret ALT andet fra, i stedet bekymrende udtalelser som:
“Jeg føler, jeg er med i et computerspil jeg ikke kan komme ud af”
“Hvis det skal være på den her måde, vil jeg ikke være i den her verden”
“Hvis jeg ikke fik efterårsferie nu, ville jeg dø”

Tilsyneladende kan skolen ikke tilbyde fleksibilitet ifht, hvis man ikke kan trives i de rammer.
Og p.t virker det umuligt få ændret de rammer i højere instanser – som ikke virker lydhør og meget langt væk for virkeligheden.
Jeg vil gerne være med til at give skolereformen en ærlig chance – men prisen må ikke være for høj for længe – hvis det viser sig ikke at fungere for mit barn – før vi må tage konsekvensen og tage et andet valg.

Sine Kirkegaard Munksbøl skriver:
Jeg har allerede et barn, der kun lige er begyndt i folkeskolen, med ondt i maven og hovedpine. Hun udtaler selv “jeg kender godt når der sker for meget oppe i hovedet, jeg bliver stresset af alt det larm” jeg kan som forældre ikke bedømme om dette er reformens skyld, jeg kan kun sige, at jeg vil bruge efterårsferien på, at overveje hvad der er det bedste for mit barn. Det kan være det private bliver løsningen, men det var ikke mit første valg. Stressede voksne og en ledelse der bliver udskiftet hver tredje måned, er ikke et sundhedstegn og børnene er i sidste ende taberne…

Lisbet Klinck skriver:
Min datter på 12 kan slet ikke overskue sin skole og sin store lidenskab, skydning, 2 gange om ugen kan hun heller ikke længere overskue. Simpelthen pga den rådne reform og lektier hjemme samtidig. Hendes stress har udviklet sig til migræne, så hun nu har i gennemsnit 10 sygedage om måneden…
Hvor mange børn skal ødelægges inden politikerne indser, at det er BØRNENE der taber?

Monica Bergdahl skriver:
Har en pige, der elskede at lære og både kunne læse og stave godt. Er gået i stå og vil ikke i skole… Har ondt i hovedet og maven. Og lige så snart hun ved, det er fredag, bliver hun glad igen, for nu er det weekend og hun er fri…

CF skriver:
Jeg har et barn der altid har været meget socialt og elsket skolen og klaret sig rigtig godt. Sidste skoleår begyndte det at gå ned ad bakke for ham. Men dette skoleår trækker da virkelig de sidste kræfter ud af hans krop og sind. Det kan ikke forstætte på den måde

K-m Johansen skriver:
Min datter klarer skoledagen fint. Men testracet og presset giver hende ondt i maven. Og for hver prøve daler hendes selvtillid.

ACS skriver:
Min 11-årige, ellers altid glad for skole, lærere, kammerater, er pludselig begyndt at få underlige smertefornemmelser – i benene, under fødderne, ondt i maven. Han bliver meget lettere vred, uvenner med sine bedstevenner osv. Før i tiden kom han endog meget sent hjem fra klubben; træt, glad, med bålduft i håret eller fortællinger fra seneste computerspil-dyst. Nu kommer han lige hjem fra skole og synker sammen over en iPad.

God og velfortjent efterårsferie til alle børn og voksne — hvis I holder ferie.

“Hvis jeg ikke fik efterårsferie nu, ville jeg dø”