Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
KL og talmagi – Folkeskoleforældre

KL og talmagi – de 36 elever der blev til en pressemeddelelse om god trivsel!

Analyse og indlæg af Anette Lind, næstformand i Folkeskoleforældre

Om Momentums undersøgelse for KLGad vide, hvad KL har betalt Momentum for at lave den netop offentliggjorte analyse, der tilsyneladende viser, at trivslen blandt specialskoleelever, der er kommet tilbage til den almene folkeskole, ikke er lavere end eleverne på specialskole? Og på baggrund af dette har udsendt en pressemeddelelse den 7. marts med titlen ” Inklusion giver ikke dårligere trivsel”? Vi håber ikke, at KL har betalt for meget, for alt tyder på at undersøgelsen er problematisk – på flere områder.

De anonyme trivselsmålinger og samkørsler af data

Det kan undre os, at man kan lave en sådan analyse, for de data den er baseret på må være hentet et sted fra. For at man har kunnet sammenligne svarene fra elever som er tilbageførte, må man for det første have knyttet data fra trivselsmålingen sammen med oplysninger om hvilke elever der er tilbageført. Det har man kun kunnet gøre, ved at samkøre registre for elevens besvarelse i trivselsmålingen med elevens cpr. nr. og samkørt med registerdata for om den pågældende elev er tilbageført.

Undersøgelsen må dermed vise, at de nationale trivselsmålinger for det første ikke er anonyme, hvilket man ellers har bildt lærere, elever og forældre ind, for det andet at man har samkørt nationale trivselsmålinger med registre over hvilke elever der er tilbageført. Har man mon fået tilladelse til det?

Hvilke data ligger til grund for undersøgelsen?

Ud af et samlet antal elever på 326.000:

  • Er der 5,6 procent elever i specialtilbud, hvilket giver et antal på 18.256 elever. Da svarprocenten for elever i specialtilbud er på 56 procent, er det reelle antal respondenter for elever i specialtilbud 10.223.
  • Er der 0,4 procent tilbageførte elever, hvilket giver et antal på 1.304 elever. Da svarprocenten for tilbageførte elever er på 69 procent, er det reelle antal respondenter for tilbageførte elever 900!
  • Da 6 procent elever enten er i specialtilbud eller er tilbageførte, er 94 procent ud af de 326.000 elever i almenklasse, hvilket svarer til 306.440. Da svarprocenten for elever i almenklasser er 83 procent, er det reelle antal respondenter for elever i almenklasse på ca. 254.345.

Så langt så godt, vi har altså følgende tal at jonglere med:

  • Elever i almenklasse: 254.345
  • Elever i specialtilbud: 10.223
  • Elever som er tilbageførte: 900

Besvarelserne som er angivet, er altså baseret på ovennævnte antal respondenter.

Nu kommer talmagien!

På diagrammerne for den sociale og faglige trivsel er de tre elevgrupper sammenlignet direkte med procentsatser. Men hov, bemærk, procentsatserne er kun udtryk for den fordeling, der er INTERNT indenfor hver elevgruppe, og ikke som udtryk for fordelingen i forhold til samlet antal elever.

Hvis vi ”oversætter” diagrammets procentsatser til antal elever, får vi en helt anden historie end hvad diagrammet ellers giver udtryk for:

Social trivsel i 4.-9.kl.Social trivsel:

På diagrammet ser f.eks. forskellen på 45 og 49% tydelig ud – det svarer til 4 procentpoint. Men hvad er de fire procentpoint reelt udtryk for? Da der samlet er 900 elever, som er tilbageførte og som er respondenter: Svarer forskellen i fire procentpoint til 36 elever!!

 

 

Faglig trivsel i 4.-9.kl.Faglig trivsel:

På diagrammet ser f.eks. forskellen på 17 og 21% ligeledes tydelig ud – det svarer også til 4 procentpoint. Hvilket svarer til 36 elever!

 

De 36 elever som blev til en KL pressemeddelelse!

Ud fra ovenstående kan vi konkludere, at analyse, og de nærmest jublende udtalelser der er kommet fra blandt andet Chantal Pohl Nielsen, seniorforsker ved SFI – Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg og Silke Fogelberg, formand for Danske Skoleelever i pressemeddelelsen fra KL den 7. marts, må have været forgæves på det foreliggende grundlag.

Samtidig trænger flere problematikker sig på, nemlig nogle overvejelser om, hvilke elever som har fået en stemme i undersøgelsen – og hvem der ikke har?

Hvilke elever er der tale om?

Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvordan man skal forstå hhv. tilbageførte elever og elever i specialtilbud. Det er en mangfoldig skare. Men vi kan opsætte forskellige mulige hypoteser omkring eleverne, hvilket vi er nødsaget til, da der intet er beskrevet i analysen:

  • Elever i specialtilbud omfatter alle typer af elever – med forskellige problematikker, der gør at de er nødsaget til at være i specialtilbud af forskellige årsager. Her kan vi problematisere, at man sammenligner alle typer af elever over én kam, da elever i specialtilbud givetvis også kan have så svære problematikker, at det aldrig vil være realistisk at de kan blive ”inkluderet” på almenområdet.
  • Nogle elever i specialtilbud har en historik, hvor de først har været forsøgt ”inkluderet” indenfor det almene område gennem flere år, så når de først overføres til et specialtilbud, foreligger der et stort arbejde da elevens mistrivsel er så udtalt, at det kan tage op til flere år at få eleven til at trives igen.
  • Man kan formode, at tilbageførte elever netop er tilbageførte, da deres trivsel og muligheder for at blive inkluderet er så meget BEDRE end elever som stadig befinder sig i specialtilbuddet. Dette betyder ikke, at eleverne i specialtilbuddet trives ”dårligere” men er snarere et udtryk for, at specialtilbuddet har været i stand til at hjælpe eleven i en så høj grad, at eleven har kunnet blive tilbageført.
  • Vi er vidende om, at elever som er i mistrivsel på grund af ”inklusionen” ikke har deltaget i trivselsmålingen. Eksempelvis har Autismeforeningen meldt ud, at der er hundredevis af elever, som trives så dårligt, at de måske har udviklet angst, depression og for nogle skoleværgring, så de må blive hjemme fra skole.
  • Svarprocenten for trivselsmålingen for almenklasserne er nede på 83% – kan vi spørge og måske undre os over, hvor de resterende 17% blev af? Det er trods alt udtryk for 52.095 elever hvis besvarelser ikke er blevet registreret og medtalt!

Det fremgår ikke, om der i de 52.095 manglende besvarelser kan være elever, som mistrives i en sådan grad, at de ikke kan komme i skole. Det fremgår heller ikke, om der i de 52.095 indgår tilbageførte elever, hvis besvarelse ikke er medtalt.

Vi kunne håbe, at KL ville udsende et dementi og tage en alvorlig snak med Momentum. Men det kan vi desværre ikke forvente. Vi håber til gengæld, at KL fremadrettet vil lave pressemeddelelser og analyser, som er lødige, dækkende og sandfærdige.

Kilder:

http://www.kl.dk/Momentum/momentum2016-5-3-id199242/?n=0
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_77045/cf_202/Sp-rgsm-lene_bag_social_og_faglig_trivsel.PDF
http://iv3.kl.dk/ImageVaultFiles/id_77044/cf_202/Om_unders-gelsen.JPG
http://www.folkeskolen.dk/582818/de-ikke-anonyme-anonyme-trivselsmaalinger

KL og talmagi