Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Løgnen om de 16%, eller hvordan 777 elever blev til en folkeskolereform – Folkeskoleforældre
Blogindlæg af Christian Wadskov, bestyrelsesmedlem Folkeskoleforældre

Vi hører det igen og igen. Historien om de 16% der forlader folkeskolen uden at bestå dansk og matematik.
Historien om den brændende platform, ”det vi ikke kan være bekendt”, en af hovedårsagerne til folkeskolereformen.
Problemet er, at det er en statistisk manipulation og en løgn. Hvilket både Detektor og Peter Allerup gjorde opmærksomme på i 2013.
Tallene baserer sig på en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. En undersøgelse, der er præget af at være upræcis og benytte sig af fordrejninger for at opnå tallet 16 %.

De 16% er ved nærmere  eftersyn sammensat ved at sammentælle alle, der er startet i 9.klasse og enten ikke har opnået 02 i dansk ELLER matematik, ELLER ikke er gået til FSA i 9. klasse.
De 10% ved man ikke noget om. Det er de elever, der ikke er gået til FSA efter 9. klasse. Mange af dem er gået videre i 10. klasse og har opnået 02 i fagene.

Af de resterende 6%  er det i rene tal 776 der ikke har opnået 02 i dansk og 1079, der ikke har opnået 02 i matematik. 777 elever har ikke opnået 02 i hverken dansk eller matematik.

Derfor er det ikke korrekte oplysninger ETN stiller sig op med, når hun kommer for sent til dialogmøde og igen kaster ”den brændende platform” ind i debatten.

Det eneste, der er konkret evidens og data for er, at 777 elever ikke har opnået 02 i dansk og matematik.
Det er 1,1% af eleverne.

“Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!”

Løgnen om de 16%, eller hvordan 777 elever blev til en folkeskolereform