Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Skal børns fritid bruges til læringsmaksimering? – Folkeskoleforældre

Det handler om børn - ikke om læringsmaksimering‘Folkeskolen skal for eftertiden være en institution, hvor alle aktiviteter er tilrettelagt af voksne, med fri leg som en vokseninitieret aktivitet i paletten. Alle aktiviteter skal understøtte læring og SFO’ernes fritidstilbud underkendes og afvikles’. – Det må være konklusionen efter vi i ”Debatten” på DR2 torsdag 27/11 kunne høre Niels Egelund og Næstformanden for skolelederne, Jørgen Mandrup, udbrede deres meninger om SFO, og om, at børn ikke har behov for fri leg. Derimod skal alt tilsyneladende være voksenstyret læring – underforstået at fri leg er tidsspilde.

Men med hvilken ret inddrages børnenes frie tid til læringsmaksimering?

Mandrup og Egelund giver med deres udtalelser udtryk for en så stor arrogance og uvidenhed over for forskning, pædagogisk professionalisme samt danske forældre og børn, at de ikke længere burde tages alvorligt som aktører på skoleområdet.

Hvorfor bliver de det så stadig?
Det er fordi, det, der egentlig afslørede sig for åben skærm, var hele ideologien, det teoretiske grundlag og de egentlige intentioner med reformen. Vi har i den sidste tid hørt nye fine fremmedord som ”læringsmaksimering” og ”mellemrumspotentialisering”. Ord, der udtrykker nøjagtig det samme, som de to herrer, bare i en kontekst af foredrag og konferencer for ledere og undervisere, der – med baggrund i selv samme ideologi – hjælpes med at implementere folkeskolereformen. Det er den rå sandhed bag folkeskolereformens tre operationelle målsætninger, den læringsmålstyrede undervisning og de lange skoledage.

Der er sat ind på alle niveauer for, at den læring, som UVM har defineret via fælles mål, skal opnås. ‘At blive så dygtig som man kan’, er defineret i forhold til disse mål, hvilket Christine Antorini også gentog i selvsamme debatprogram. Resultaterne af de nationale test skal fortælle os, om reformen er en succes! Man udvider netop skoledagens længde for at de ”uproduktive elementer” i den fri leg ikke skal få børnene til at “spilde deres tid” på noget, der ikke opfylder læringsmålene. Pædagogerne har tilsyneladende ingen betydning, med mindre de kan levere aktiviteter, der understøtter skolens læringsmål. Og fritidsaktiviteter skal helst indkoorporeres i skolen – jvf. Antorinis tidligere udtalelser – så de også understøtter læringsmålene.

Fri leg er i reformens ideologi unyttig tid og bør åbenbart indskrænkes til det minimum, som skolerne vurderer. Eleverne reduceres til upersonlige elementer i en progressionsplan, og forældrene er tilsyneladende kun af betydning som modtagere af elevplaner, hvor de kan aflæse, hvorvidt deres børn lever op til standarden, og hvad de skal gøre for, at børnene lever op til skolens krav på tilfredsstillende vis.

Det er skolen, hvor undervisning er afløst af læringsmaksimering og mellemrumspotentialisering.  Det er den totale skole. Heldagsskolen. Den skole der ikke har respekt for andet end UVM’s forenklede mål og nationale test.

For yderligere oplysninger, kontakt Christian Wadskov: christian.wadskov@folkeskoleforaeldre.dk –  tlf: 24841808

Skal børns fritid bruges til læringsmaksimering?