Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Skolereform med dårligere undervisning bør revideres – Folkeskoleforældre

Vores børn får med skolereformen en ringere undervisning. Det viser bl.a. det øgede antal af vikarer i skolen samt en ny rundspørge blandt skolelederne. Derfor må de ansvarlige politikere hurtigst muligt indse, at skolereformen skal revideres, så fagligheden reelt kan løftes for vores børn. Fx ved at give dispensation for skoleuger på 28, 30 og 32 timer.

62,8 procent af skolelederne vurderer i en spritny rundspørge, at lærerne på deres skole bruger mindre tid på forberedelse på grund af lærerenes arbejdstidsregler, og at det går det ud over kvaliteten af undervisningen. 3 ud af 4 skoleledere mener ligefrem, at den mindre forberedelsestid ’i høj grad’ eller ’i nogen grad’ har negative konsekvenser for undervisningen. Oven i det ses en eksplosion af uuddannede vikarer for vores børn.

”I Folkeskoleforældre er vi ikke overraskede. Vi finder det meget naivt, at nogen seriøst har forestillet sig, at mindre tid til forberedelse skulle give undervisning af højere kvalitet. For uanset, hvad man mener om reformens længere skoledage og understøttende timer, er de reelt finansieret ved, at lærerene underviser flere lektioner og der af følgende lavere kvalitet i undervisningen,” siger Thomas Høi, bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre.

Andreas Rasch-Christensen, der er forskningsleder ved VIA University College, mener ligeledes, at der er grund til at tage rundspørgen alvorligt.
”Hvis lærerne skal levere kvalitet i undervisningen, og hvis de flere undervisningstimer, som eleverne får med skolereformen, skal have effekt, så kræver det forberedelse til lærerne. Problemet er, at dele af reformen ser ud til at være underfinansieret. Der er lærere, der underviser 28 lektioner, hvilket er helt vanvittigt”, udtaler han til Politiken.

I Folkeskoleforældre er vi enige. Vi får dagligt henvendelser fra forældre, der oplever en ringere undervisning for deres børn. I dag kan man desuden læse, at 84% af TV2.dks læsere mener, at undervisningen er blevet dårligere siden reformen. Hvornår får de ansvarlige politikere øjnene op for, at deres reform er en dødssejler og at der er behov for revideringer nu, så børnene sikres en ordentlig faglig undervisning?

Folkeskoleforældre foreslår (igen), at der akut gives mulighed for dispensation af reglerne om skoleuger på 28, 30 og 32 timer.
”På den måde kan man så sikre sig, at det faglige minimumstimetal på 19, 23 og 24 timer bliver overholdt. Så kan skoler og kommuner selv vurdere, hvor mange ressourcer der kan afsættes til pauser, yderligere faglig undervisning og understøttende undervisning. Ordentlig faglig undervisning bør være første prioritet,” forklarer Thomas Høi.

Skoleledernes formand, Claus Hjortdahl udtaler desuden, at ”Mange kommuner har så stram en økonomi, at ledelsesrummet til skolelederen er en ren illusion, fordi der kun lige er lærere til at dække det mest nødvendige”. I Folkeskoleforældre er vi dog ikke tilfredse med ”det mest nødvendige”! Det giver ikke høj faglighed eller øget trivsel. Skolereformen er solgt som et kvalitetsløft, hvis formål bl.a. er at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Men hvordan skal dét dog lade sig gøre, når kvaliteten af undervisningen i folkeskolen er under pres? Hvordan skal det lade sig gøre, når sygemeldingerne blandt lærerne eksploderer og hverdagen for vores børn byder på uuddannede vikarer en masse?

Der er behov for en revision af skolereformen nu!

For yderlige oplysninger og uddybning kontakt Thomas Høi: thomas.hoi@folkeskoleforaeldre.dk – tlf: 61996921

 

Skolereform med dårligere undervisning bør revideres