Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/folkeskoleforaeldre.dk/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
Synlig ked af det – Folkeskoleforældre
Illustration: Maud Margrethe Pedersen
Illustration: Maud Margrethe Pedersen

“Det er kedeligt at lave opgaver i skolen, jeg laver det hele tiden forkert og ligger ikke på øverste trin på stigen.”
Vi er to måneder inde i et tiårigt skoleforløb, og allerede nu er motivationen ved at smutte for seksårige Maia.

Hun har i den seneste tid flere gange fortalt sine forældre, at det der med at lave opgaver er kedeligt. Endelig har forældrene fået en forklaring. Der er tilsyneladende opstillet synlige mål i klassen for deres indlæring af bogstaverne. Maia ligger åbenbart i midtergruppen, hun fortæller, at to af de andre i klassen ligger nederst. Den ene af dem er hendes sidemand, den anden er hendes veninde. Hun synes det er synd for hendes veninde, mens hun er lettere irriteret på sin sidemand.

Det sidste har ført til flere uheldige episoder, hvor Maia både har slået og kaldt sidemanden grimme ting. Når man spørger Maia, hvorfor hun har slået og sagt grimme ting, fortæller hun, at det er fordi sidemanden hele tiden beder hende om at bladre tilbage i hendes bog, så han kan kigge efter. Dette irriterer Maia, ikke fordi han ikke må kigge efter, men fordi så når hun jo ikke at lave sine opgaver.

Undersøgelser viser, at kun de dygtige bliver motiveret af at vide, hvor de placerer sig fagligt. For børn med faglige vanskeligheder, virker det direkte demotiverende hele tiden at vide, at man ligger længst nede på trappestigen, yderst i cirklen, som bagerste ballon, eller hvad det nu er for et billede man bruger.
For Maia har introduktionen til ‘synlig læring’ allerede i børnehaveklassen betydet et heftigt fald i motivation for skole og skoleopgaver. Hun er endda begyndt at efterspørge ferie.

I forhold til det sociale, så er Maia allerede nu ude i ‘konkurrence’ med sine kammerater. Ikke en venlig konkurrence, hvor man løfter i fællesskab og hjælper hinanden. Men en konkurrence, hvor seksårige sidemænd allerede er begyndt at kigge efter og føle sig usikre på deres egne evner. Og en konkurrence, hvor de dygtigere ikke har overskud til at hjælpe, af frygt for selv at sakke bagud.

I folkeskolelovens § 1. Stk. 2. står der:

“Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.”

Dét vil vi i Folkeskoleforældre opfordre skolerne til at efterleve. Og det gøres helt tydeligt ikke gennem en ‘synlig læring’, hvor elever fokuserer på egen placering i klassens faglige hieraki.

Synlig ked af det